NOS Nieuws

Chinese automerken in de spotlight bij show Peking, waar wordt gedroomd over vliegende auto

  • Sjoerd den Daas

    correspondent China

  • Sjoerd den Daas

    correspondent China

Overcapaciteit, sterke prijsdalingen en een dreigende handelsoorlog over elektrische auto's met Europa: het zijn geen makkelijke tijden voor Chinese autobouwers. Toch blijft het dringen geblazen op de autoshow in Peking, waar liefst 117 nieuwe modellen worden getoond aan het publiek. Autobouwers zijn optimistisch over hun toekomst.

"Dit is het Chinese getijde", klinkt het uit de mond van Lu Tian van BYD, dat in Peking onder grote aandacht meerdere nieuwe modellen presenteert. "Niet alleen het getijde van binnenlandse producten, ook het getijde van Chinese cultuur en technologische innovatie", leest Lu van een scherm.

Hij heeft het over guochao, zoals het wordt genoemd in het Chinees. Producten met een Chinese voetafdruk, het 'Made in China' van de 21ste eeuw. Dat Chinese bouwers van elektrische auto's niet hebben stilgezeten, wordt al snel duidelijk op de autoshow, die na jaren van covidlockdowns voor het eerst sinds 2018 weer eens is neergestreken in Peking.

China neemt het stuur over

Hoewel ook buitenlandse partijen als Volkswagen, BMW en Honda aanwezig zijn op de beurs, zijn het de Chinese automakers die brutaal het stuur hebben overgenomen, BYD voorop. Met aansprekende modellen voor aantrekkelijke prijzen. Al lijkt marktaandeel in binnen- en buitenland inmiddels belangrijker dan winst: er wordt meer geproduceerd dan de consument wil hebben.

Die overcapaciteit dwingt elektrische autobouwers tot prijsverlagingen. Ingezet door marktleider BYD, die tot liefst 20 procent minder vraagt voor een van zijn modellen.

Andere autobouwers hebben weinig andere keuze dan te volgen. Sinds juli vorig jaar is de gemiddelde winst per elektrische auto daardoor inmiddels omgeslagen naar een klein verlies, berekende zakenbank Goldman Sachs.

Deze man vergaapt zich aan een nieuwe Xiaomi SU7

Dat weerhoudt de jongste autobouwers in China er niet van te dromen. "De toekomst is al aangebroken", lacht Zhou Yuqing van Xiaopeng bij de stand van haar bedrijf op de autoshow in Peking. "Het grootste voordeel van dit voertuig is dat je kunt rijden over land, maar ook kan vliegen door de lucht", zegt ze, terwijl de rotorbladen worden ingeklapt. Ze verdwijnen in het achterste deel van de auto. "Zo is het weer een racewagen, die je in de stad kan gebruiken."

Bij veel van de modellen die Chinese makers tot nu toe ontwikkelden ging het om veredelde drones, of kleine passagiershelikopters. Die van Ehang bijvoorbeeld, die in onder meer Hefei te zien is, in het binnenland van China. "Een luchttaxi in feite", noemt Li Xiaona van Ehang het op de startbaan van het voormalige vliegveld van de stad. "In de toekomst zou je kunnen instappen om rechtstreeks naar het vliegveld of hogesnelheidstreinstation te vliegen."

Kijk hier zelf hoe de 'auto' de lucht ingaat:

Zo ziet een Chinese vliegende auto eruit

Aan enthousiasme bij de bedrijven geen gebrek. Maar strenge regels en zorgen over veiligheid maken dat de vliegende auto nog maar op weinig plekken de lucht in mag. Li: "China bevordert de economie op lage hoogte", zoals de sector in jargon wordt genoemd. "Wel vereist het de aanleg van de juiste infrastructuur en goede communicatiefaciliteiten." Dat is, op de demonstratiezones zoals die in Hefei na, nog vrijwel nergens het geval.

"De regels zijn nu misschien nog niet zo gunstig", weet ook Zhou. "Maar de steun is er wel. Ons huidige plan is dat we vanaf volgend jaar een aantal start- en landingspunten zullen ontwikkelen." Buiten de steden, in eerste instantie. "Meer landelijk gebied, op de meer idyllische plekken bijvoorbeeld. Naarmate de acceptatie groeit, hopen we datzelfde te gaan doen op andere plekken, ook in de stad. Zodat je bijvoorbeeld de rivier kunt oversteken, en daarna weer verder kan rijden."

China Merchants Securities becijferde dat meer dan de helft van de vliegende auto's uit de koker van Chinese bedrijven komt. 18 procent van de modellen is Amerikaans, 8 procent komt uit Duitsland. Wat de Chinezen helpt: de stormachtige ontwikkeling van de elektrische auto-industrie, en het feit dat veel van de batterijen in China worden geproduceerd.

Eind dit jaar moet de vliegende auto van Xiaopeng in de voorverkoop gaan. "Eind volgend jaar hopen we de productie op te voeren en te kunnen leveren", besluit Zhou.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl