NOS WielrennenAangepast

De schijfrem is terug, maar is het roterende stuk metaal veiliger?

De schijfremmen zijn terug, maar zijn ze nu wel veilig?

Tussen Roubaix en San Juan ligt een wereld van verschil. En dan hebben we het niet over de afstand in kilometers. Negen maanden na Parijs-Roubaix, de koers waarbij de schijfrem naar alle waarschijnlijkheid voor een nare vleeswond zorgde bij Francisco Ventoso, is het roterende stuk metaal terug van weggeweest. Profwielrenners rijden er nu weer mee tijdens de Ronde van San Juan.

Is de rem nu veiliger? Dat is de hamvraag. Een antwoord is er niet één-twee-drie te geven. Voorstanders zijn er in elk geval genoeg. Niet in de laatste plaats Tom Boonen, die dinsdag de eerste zege noteerde met de nieuwe rem op zijn fiets gemonteerd. Trots poseerde hij na afloop met zijn schijfrem.

Eerder stil

En ook Maarten Tjallingii is fervent voorstander. Met een schijfrem sta je eerder stil, zo ondervond de inmiddels gepensioneerde renner. Kom bij hem niet meer aanzetten met de ouderwetse remblokjes. "Ik heb heel vaak gemerkt dat als ik in de nattigheid reed en remde, dat de rem dan de eerste tellen niks deed." Pas als de velg droog was geremd, werd de snelheid minder. Met schijfremmen remt de fiets onder praktisch alle omstandigheden hetzelfde.

Rest die ene vraag: veiliger of niet? Volgens een technicus van Team Sunweb zijn de remmen die zij gebruiken afgevlakt: de schijf is afgerond, waardoor deze minder scherp is. Hij durft een draaiende schijf zelfs met zijn blote hand af te remmen.

Maar een klein experiment bij een slager, die met de botte kant van een mes in een stuk vlees snijdt, levert alsnog een flinke wond op. De botte kant van een mes is qua scherpte en dikte vergelijkbaar met een schijfrem.

En een beschermkapje om de rem heen, zoals een aantal renners verzochten? Die is er (nog) niet. Wordt vervolgd...

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl